tisdag 1 juli 2008

Tankar

De senaste dagarna har det mesta i inläggen handlat om inredning och mitt hem, vilket i.o.f.s inte är så konstigt då det är det som jag hållt på med den sista veckan i och med rensning av diverse förråd och storstädning.

Men igår så fick jag annat i tankarna, som stannade kvar en bra stund. Jag fick reda på två dödsfall, inga som är mig närstående, men vissa blir man ändå påverkad av. Det ena var en ung flicka, blott 15 år som tagit sitt liv p.g.a depression. Det berör mig verkligen, att så unga liv går bort! Självklart är alla dödsfall sorgliga men vid 15 år har man ju knappt påbörjat sitt liv, det finns så mycket kvar. Det är verkligen tråkigt och gör ont i mig när unga människor tar sina liv, det borde finnas hjälp att få och komma ur det man känner är så jobbigt. Och det gör det ju vissa gånger. Men de gånger där hjälpen inte finns eller når fram, blir man så ledsen.

Det blev mycket tankar på det här igår och jag började även tänka på de i min närhet som gått bort. I min allra närmsta skara är det tre som gått bort på 2 år, innan detta kan jag inte minnas någon nära som gått bort. Så därför känns tre som ganska många, men de sägs ju att tre är det förlorade talet i detta sammanhang. Min första begravning för 2 år sedan var verkligen tårfylld och väldigt emotionell, någon hade sagt till mig innan att så fort jag stiger innanför kyrkdörrarna kommer jag börja gråta. Jag visste inte riktigt om jag skulle tro på det, men det stämde verkligen för det var precis vad jag gjorde. Min andra begravning däremot var faktiskt, hur konstigt det än låter, lite glädjefylld. Det var en gammal man som gick bort och var nöjd med det liv han levt, han tyckte det var dags för honom att passera vidare och väntade bara på den stunden. Därför tyckte jag att det var så skönt för honom när den kom. Han får nu vila i frid, det tycker jag känns bra...

Mycket tankar som sagt, och mer än det här hann jag med, men vad jag egentligen vill ha sagt är att ta vara på tiden och dina nära och kära för det här livet är värdefullt!

Inga kommentarer: